Trabzon Uzungöl şenliğinde ölümlü kaza

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
YÜCEL
Mesajlar: 1
Kayıt: 24.06.2010, 11:03
Ad Soyad: Yücel Kalyoncu
Şehir: Trabzon
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #101 gönderen YÜCEL » 1 on yıl 4 yıl önce (24.06.2010, 12:15)

Ölen arkadaşımızın yerinde biz de olabilrdik.Allah rahmet eğlesin.Ailesine baş sağlığı diliyorum.
Üzücü bir olay, olan oldu demeden önce nedenlerini araştırmamız gerekiyor. Hiç bir şekilde Uzungöl de olamayan arkadaşlarımız kulaktan dolma bilgilerle haksız itham lar da bulunmamalı.Festivale katılıp doğru bilgi veren arkadaşlara teşekkür ederim.
Festivale bende katılmadım , ama Pazar günü olayın olduğu gün bende ordaydım. Festivalde görevli olan 36 sivil görevli , 12 akut görevlisi , 14 sivil savunma görevlisi , 2 tam donanımlı ambulans içlerinde 6 kişi , 6 amatör telsizci , 1 meteroluji uzmanı , jandarma desteği nerdeyse 2 sporcuya 1 görevli düşen organizasyon da her türlü güvelik önlemi ve tebirlerin alındığı bir festivalde bu olayın olması çok üzücü bir durum.
Arkadaşımızın uçtuğu saatlerde take off tan havanın iyi olmaması nedeniyle kalkış izni verilmedi. İniş sahasına uçuşların beklemeye alındığını uçuşi görevlileri bilgi verdi. Arkadaşımız kendi insiyatifini kullanarak uçtu. Festivale katılan birçok arkaşdaşımız da bunu biliyor. Olumsuz hava şartlarından dolayı arkadaşımızın paraşütü kapandı ve göle iniş yaptı. İniş alanın daki görevli arkadaşlar Mehmet arkadaşımız yedek paraşütünü attığı anda sivil savunmaya ve akuta haber verdiler.
Olay yerine varan akut ekibi , yüzerek Mehmet in yanına ulaştılar. Ambulansta hastaneye giderken kalp ritmleri yerine gelmişti fakat hastane de hayatını kaybetti.
Göl de ki görevli arkadaşların kesinlikle sat 9 dan itibaren gölde hazır beklemeleri gerekiyordu. Bu bir ihmalkarlıktır hatadır , en üzücüsü de bu.
Bu kadar emek verilen bir organizasyonu ve görevli arkadaşları daha olayı bilmeden suçlamak ve haksız ithamlar da bulunmak yanlıştır. Ve bazı yakın çevredeki arkadaşlarımız kişisel sebeplerden dolayı organizasyon içerisin de yer almış bölgeden ve bölge dışındaki arkadşlara rant sağlamak için, kendi çıkarlarına birşeyler elde edebilmek için çirkin saldırılarda bulunmalarını kınıyorum.
Hepimiz bu sporu yaparken ne gibi tehlikelerle karşı karşı ya olduğumuzu biliyoruz. Bu kadar üzücü bir olayın ardından birde bu tarz haksız ve olumsuz eleştiriler hem bu sporu tanımayanları ürkütüyor hem de , biz sporcuların moralini bozuyor.
Organizasyon da görevli olup , orda olmayan arkadaşların kendi bağlı bulundukları organizasyona saldırmaları mantıksız bir olay.
Organizasyona katılan tanımış olduğum Manisa grubu , Adana grubuna , Mersin grubuna , Karadeniz grubuna ve dışardan gelen bütün katılımcılara teşekkür ediyorum. Yaptıkları yorumlardan dolayı da teşekkür ediyorum.
En kısa zaman da rahmetli Mehmet arkadaşımızın anısına Uzungöl den bir yamaç paraşütçüsüne yakışır anma programı düzenleyeceğiz.

Tekrar Ailesine , yakınlarına ve tüm yp camiasına baş sağılığı diliyorum.
Mekanı cennet olsun...


Kullanıcı avatarı
djinn
Mesajlar: 2
Kayıt: 21.06.2010, 23:49
Ad Soyad: Alaaddin Uyaroğlu
Şehir: Alanya
Aldığı Beğeni: 0 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #102 gönderen djinn » 1 on yıl 4 yıl önce (24.06.2010, 15:13)

Eleştiri yapan arkadaşların hepsi için değil bu söyliceklerim.
Herkesin hakkı vardır elbet eleştiriye bunu kimse engelliyemez ancak eleştiri dediğiniz şey şahsa değil organizasyona edilirse ve doğru ve gerçekleri yansıtan eleştiriler olmalıdır.Yazıları okuyorum ve bakıyorumda o yalan yanlış iftira dolu yalan yanlış haberleri yazan sözüm ona arkadaşlar birdaha yazmadılar.
Yazılarınızın bi tutar tarafı olmadığı için yazamıyorsunuz bu kesin.Çünkü ne yazmalık tutulur tarafı olan bi örneğiniz nede söylediklerinize öncelikle kendiniz inanmadığınız sözlere başkalarını inandırmaya çalışmayın.
En önemliside böyle herkesi üzen bi olayı kullanarak böyle yalan yanlış iftiralarda bulunmanız çok daha acı verici.Lütfen arkadaşımızın mekanı cennet ruhu şad olsun.Lütfen onu kullanara ne onun kemiklerini sızlatın nede erefli ve gururlu insanları yalanlarınızla rencide edin.Unutmayın sizlerde olmaasada insanlarda gurur ve şahsiyet vardır.Bunun bilincinde olarak yazılarınızı yazın lütfen.
SAYGILAR...

Kullanıcı avatarı
SENERARSLAN
Mesajlar: 558
Kayıt: 11.02.2007, 15:15
Ad Soyad: Sener Arslan
Şehir: Denizli
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #103 gönderen SENERARSLAN » 1 on yıl 4 yıl önce (24.06.2010, 21:15)

orada organizasyon nasıldı. karşılama yemek içmek konaklama transport görevliler falan genel olarak şenlik yapan ve bu işin nasıl yapıldığını iyi bilen kişiler mükemmel diye yorum yapmışlar. bunu birisine yalakalık olsun diye yapmadıklarına eminim. hatta güçlü organizasyon yapan bir ekip biz bu organizasyonda kendi eksiklerimizi gördük demişler bu gayet ciddi bir eleştiri. yani gayet güzel bir organizasyonmuş. e görevli sayısına baktım mükemmel. kaza olmasa idi nasıl bir eleştiri olurdu merak ettiğim için organizasyon nasıldı diye merak ettim. kaza sebebi ihmalkarlıklar diye düşünüyorum. ama bu ihmalkarlıklar ile organizasyonun bağlarını kurmak ancak orada olanların yapabileceği birşey. objektif olacağına inanan bir arkadaş organizasyonu yorumlarsa bence gayet iyi olur. hatta bunu şenlik düzenleyen kişiler yaparsa bence daha sağlıklı olur ve organizasyon konusuda kapanmış olur...

zaten 30 yahudi bir araya gelip 30 metrelik bir kuyu açar su bulur 30 türk bir araya gelince 1 metrelik otuz farklı kuyu açar susuz kalır. sürekli kuyular açmaya gerek yok...

Kullanıcı avatarı
fırat
Mesajlar: 4
Kayıt: 27.12.2007, 22:47
Ad Soyad: Celal Demirbüken
Şehir: erzincan
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #104 gönderen fırat » 1 on yıl 4 yıl önce (25.06.2010, 14:32)

Kaza zede arkadaşa ALLAHtan rahmet. Aylesine sabırlar diliyom.Biröncesi hazırlık fesdivalinde orda uçan bir pilot olarak. Arkadaşlarada geçmiş olsun.

Kullanıcı avatarı
gonca
Mesajlar: 18
Kayıt: 07.07.2006, 01:25
Ad Soyad: Gonca Korucu
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #105 gönderen gonca » 1 on yıl 4 yıl önce (25.06.2010, 15:48)

Söyelenecek çok söz var başımız sağolsun

Kullanıcı avatarı
Can Gul
Mesajlar: 56
Kayıt: 01.04.2005, 19:12
Ad Soyad: Can Gul
Şehir: İstanbul
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #106 gönderen Can Gul » 1 on yıl 4 yıl önce (25.06.2010, 15:48)

Öncelikle kazada hayatını kaybetmiş pilot arkadaşımıza Allahtan rahmet dileriz, ailesine Allah sabırlar versin.

Üzüntülerimiz kelimeler ile anlatmak imkansız , tüm camianın başı sağ olsun.

Bu tür kaza ile ilgili bol bol yorum yapmak gerekiyor ki bir daha bu derece üzücü kayıplar ve acılar yaşamayalım.

Bilinç düzeyini bu sayede biraz daha artıralım ;

Kaza görüntülerine baktığımız da şunu anlıyoruz.

Uçuş bölgesi uçuş anında çok stabil değil, daha önceden bu bölgede yapılan tecrübelere göre bölge çok sakin bir bölge değil. Dar bir bölge , doğal olarak rüzgarın şiddetine bağlı olarak artan turbülans ihtimali çok fazla.

Merhum arkadaşımızın sakin sakin uçarken karşılaştığı anlık deformasyonun sebebi havadaki turbulans.

Kanat türbulanslı bölgeye yaklaşırken pilotun gerisinde kalıyor , bu ona potansiyel bir enerji sağlıyor , daha sonra kanat geride kalmışlığın enerjisi ile “ sakin “ sayılablecek bir hızda öne saldırıyor. Bu saldırışı sırasındaki merhum kanadın öne saldırışı müdahalesini zamanında yapıyor.

Kanata yaptığı müdahalenin süresi çok fazla uzuyor ve kanat uçuş yeteneği o anda kaybediyor , ama aynı zamanda kanat tekrar tekrar uçma yeteneği kazanmaya çalışıyor ama merhum kalça hizasında tuttuğu frenler ile buna ne yazık ki fırsat vermiyor. Kanat bir Full stall çıkışında olduğu gibi sürekli düzenli açılmaya çalışıyor ama aşırı fren oranları buna müsaade etmiyor.

“ Kanat saldırışını gerçekleştirdikten ve bunu önledikten sonra kanadın tekrar acil olarak enerjiye ihtiyacı var , özelikle bu tarz turbulanslı bi bölgede , O yüzden saldırış dur du mu hemen tekrar frenleri kontrollü bir şeklde bırakarak kanadı hızlandırmalıyız ki bir sonraki stabil olmayan pozisyona enerjik girsin “ Kanat uçmalı arkadaşlar , onu gereksiz asla tutmamalıyız.

Kanat kendi hızı ile dönerken pilot aşağıda ona göre daha ataletsiz kalıyor ve kanat ile twist “ kolonlar çapraz “ durumuna düşüyor. Twisti açmak için hiçbir müdahalede bulunmuyor , twist olmuş kanadı ucunda sallanıyor.

“ Twist olmuş kanadı, twist olduğu yani kolonların çapraz olduğu noktanın üzerinden – altından değil – en üste duran kolonu kendinize doğru çekerek , altta kalmış diğer kolonu ileri doğru iterek twist dönüşü durdurmalı ve açmaylısınız, yarım tur açılınca – yani 180 derece dönünce - muhakak ellerini bırakmalısınız ve tekrar kolonları aynı şekilde üstekini kendinize , diğerini ileri doğru itmelisinz “ eğer yarım tur dönünce ellerinizi bırakmazsanız elleriniz kolonlar arasında sıkışabilir. “ Bunu özellikle askı da bol bol uygulamalıyız.

Yedeği merhum arkadaşımız kolunu dışarı ve 45 derece aşağıya bakacak şekilde fırlatamıyor, yedek yukarı doğru çekiyor , ilk çektiği sırada yedek gelmiyor sonra tekrar çekiyor , ilginc bir şekilde yedek navlakadan merhumun kucağındayken çıkıyor , yedeği çantalamada bi sorun olabilir gibi geliyor bana. Sanki yedeği kucağından eliyle navlakadan çıkarıyor ondan sonra yedeği atıyor.

Yedek bu halde bile çok başarılı bir şekilde açılıyor.

Ondan sonrası tam bir içler acısı , hazırlıksız yakalan organizasyon durumu seyrediyor , suya atlayan vatandaşlar ve dakikalar sonra yanına giden bir bot görüntüsü.

Olayı iki kelime ile özetleyebiliriz.

Pilot adına “ aşırı reaksiyon “ ve organizasyon olarak “ Aşırı sorumsuzluk “

Eğimler sırasında pilota en fazla öğretmeye çalıştığımız , çalışılması gereken “ kanatlar mükemmel yetenekli ve güvenli “ siz ucunda buna güvenmeli ve aşırı reaksiyon göstermemelisiniz.

Aşırı reaksiyon ne zaman gösterilmez ;

Bir duruma aşina olursanız aşırı reaksiyon göstermezsiniz. Bir durum sizin için beklenmedik bir anda beklenmedik bir şekilde gerçekleşirse aşırı reaksiyon gösterirsiniz.

Hiç yolda yürürken tökezlediğinizde çığlıklar atıp elinizi kolunuzu sallayrarak yerde yuvarlanır mısınız ? Tabi ki hayır . Çünkü hepimiz yolda yürümeye ve yolda yürürken tökezlemeye ve tökezleyince sakince nasıl dengenizi sağlayacağımızı biliyoruz.

Peki aşina nasıl olunur , bol bol pratik yaparak , o kadar pratik yaparsınız ki artık yerde tökezlemek günlük hayatta bizim için bir engel ve korku duyulacak bir unsur değildir.

Uçarken bize gerekli olan yeteneklere nasıl aşina oluruz.

Yavaş yavaş seviyemizi artırarak , adım adım ilerleyerek bu ilerleyişin bir süreç olduğunu bilmek ve bu süreçte sabırlı olmak , kendi seviyesini aşan koşullarda uçmamak ve ileride bu tarz havalarda da uçabileceğini bilerek sabırlı bir şekilde BOL BOL UÇARAK , BOL PRATİK yaparak geçtiği her seviyeye aşina olmak , aşina olmadan bir üst adıma geçmemek. AŞİNA OLMADIĞI DURUMLAR İLE KARŞILAŞMA İHTİMALİNİN ÇOK YÜKSEK OLDUĞU “ SEVİYESİNE UYGUN OLMAYAN ALAN VE BÖLGELERDE “ uçmayarak.

Eğer pilot uçtuğu havada gerekli olan tüm yetenek ve reflekslere hakim ise uçtuğu havada oluşabilecek her türlü duruma aşina ise “ işte ancak o zaman aşırı reaksiyon göstermez “

Başlangıç seviyesi az rüzgar var kanat öne hızlı saldırıyor , pilot bunu anlar ve hızlı koşar , işte duruma aşina olmuş pilotun tepkileri, şaşkın bir şekilde neler oluyor diye koşu hızı yavaşlatırsa yuvarlanır , işte aşırı reaksiyon.

İniş sırasında rüzgar yön değiştiiyor pilot bunu windsock dan görür ve rüzgarı karşılar ve iner. İşte yine mükemmel , Pilot duruma aşina , pilot aval aval windsocka bakar ve yönünü değiştirmez ise kötü.

Kanat sağdan % 80 kapandı pilot ağırlık veriyor , sadece ağırlığın yetmediğini görüyor uygun fren oranı uygulayarak kanatta düz uçuşu sağlıyor kanat düz uçuşna geçiyor ve hemen kanadı düz uçuşunu kontrol ederek kanadı pompalayarak açıyor. Yine mükemmel , % 80 kapandığı anda pilot kanadı durduracağım diye aksi yöndeki freni kontrolsüz olarak köklerse kanad stall , spin , spin sonrası krvat ve yedek açış gibi çok komplike bir durum ile karşı karşıya kalır.

SIV çalışması YP eğitimin çok önemli bir kilometre taşı ama SIV Gelinceye kadar piotun havada tecrübe kazanmış olması gerekir. Pilot en az 20 hava saati havada uçmuş olmalı.

SIV si nasıl olmalı ,
“ tamam kalk, deniz üzerine geldin mi , tamam şimdi kanadı asimetrik kapat , “ çek – bırak – yok yok fazla çektin az çek “ tamam oldu , şimdi B-line stall “ çek B leri yeter , düş düş tamam yavaşça bırak , abi hızlı bıraktın ne yaptın , mükemmel , tamam şimdide wing over abi süper wing over atıyon. Hadi geçmiş olsun “

Bu şu günlerde ülkemizde uygulanan SIV standartı. Ki bu telsiz diyaloglarına hemen hepimiz denk gelmişisizdir. Peki size soruyorum bu kişi şimdi kanadı eğitmen uzaktan kumandası ile tamamamen eğitmen insiyatifiyle kanadı bir - iki kere kapattı diye olaya hakim mi , olaya aşina mı.

Hayır ne yazık ki değil. Bu kişi SIV yaptı yapmasına ama ne yazık ki olaya hakim değil

Uçuş sırasında nasıl aşırı reaksiyon göstermeyeceğini ,kanada tamamen nasıl hakim alabileceğimizi pilota öğretme fırsatımız SIV çalışmasında elimize geçiyor. Bunu bir eğitmen olarak iyi değerlendirmeliyiz eğitmen arkadaşlar. Bu eğitimde pilotlara “ bakın kanat çok agresif hareketler de bulanabilir , kanat çıldırabilir ama kanadın istediği bir tepki var o tepkiyi doğru şekilde kanadın ihtiyacı oranında vermelisiniz , azı da değil çoğu da değil “ li iyi öğretebilmeliyiz..

Pilot bu ince çizgiyi tamamen RUHEN bir kere kavradı mı artık kanadı ile barışıktır ve o aşırı reaksiyon göstermez.

Ama tabiî ki “ tamam ben durumu kavradım artık bana bir şey olmaz” değil, vardığımız seviyeler her zaman geçicidir , kaybolur gider , YP nankör bir spor.

Bol bol uçarak seviyemizi koruruz.

Eğer seviyemiz de de bir gerileme varsa bunun bilincinde olmalıyız ,” aa ben çatır çatır uçuyordum şu kadar zaman uçmadım ama şimdi de bu havada çatır çatır uçarım” , inanılmaz yanlış bir tutum.

Diğer konuya hiç girmiyorum Allah bu tür eksik organizasyonlarda bize uçma fırsatı vermesin .

Kazasız Belasız uçuşlar

M.Can Gul
msn: [email protected]
skype: ikaruscan
twitter : ikaruscan
www.ikarus.com.tr ( twitter: ikarushavacilik)
www.ucabilirmisin.com

Mobile :+90 541 353 65 41
+90 533 353 65 41

Office :AkyolCad. No:27/A Cihangir - İstanbul
Tel :+90 212 243 16 28
Fax :+90 212 243 12 95


Kullanıcı avatarı
Can Gul
Mesajlar: 56
Kayıt: 01.04.2005, 19:12
Ad Soyad: Can Gul
Şehir: İstanbul
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #107 gönderen Can Gul » 1 on yıl 4 yıl önce (25.06.2010, 15:49)

Yapılan kazaların ardından uzun uzun olayı değerlendirmek gerekiyor.

Mesela geçenlerde ekibimizin üyesi Ümit Kök ün kazası ile ilgili YP Forumda bazı yazılar yazıldı. Ama genelde bu yazılar başsağlığı dilekleri çerçevesinde kaldı. Sayfada ne yazık ki kaza ile ilgili kişisel yorumlar veya yazılan kaza raporu ile ilgili her hangi bir yorum yapılmış değil.

Olayın ardından ülkemizde yaşayan İtalyan pilot Andrea Ojetti Ümitin kazası ile ilgili kendi forum sayfalarında sayfalarca yorum yapıldığını ve kendi aralarında tartıştıklarını ama bizim YP forum sayfamızda sadece baş sağlığı dileklerini gördüğünü ve buna çok şaşırdığını dile getiriyordu.

Gerçekten öyle , öyle ki bu yapılan kaza ile ilgili tarafsız bir kaza raporu yazınca bile insanlar şaşırabiliyor. Hatta “niye adamın arkasından bu şekilde konuşuyorsunuz o sizin ekibin üyesi değil miydi?” diye tepkiler alabiliyorsunuz . Acı ama gerçek

Her kaza acı bir deneyim , her kaza yapılmamak üzere alınması gereken bir ders.

Kazasız Belasız uçuşlar

M.Can Gul
msn: [email protected]
skype: ikaruscan
twitter : ikaruscan
www.ikarus.com.tr ( twitter: ikarushavacilik)
www.ucabilirmisin.com

Mobile :+90 541 353 65 41
+90 533 353 65 41

Kullanıcı avatarı
Can Gul
Mesajlar: 56
Kayıt: 01.04.2005, 19:12
Ad Soyad: Can Gul
Şehir: İstanbul
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #108 gönderen Can Gul » 1 on yıl 4 yıl önce (25.06.2010, 15:50)

Selamlar,

Bu tür eleştirilerin yapılmasının amacı muhtemelen olacak olan kazaların önüne geçilmesidir ki bu bir kaza değil ihmaldir.

Yamaç paraşütünde diğer havacılık dallarında olduğu gibi atlanılan çok küçük bir detayın bize çok ciddi geri dönüşleri olabiliyor.

Hele bir de bu iş Organizasyon boyutuna gelince detaylar ve takip edilmesi gereken noktalar çoğalıyor. İyi niyet bir yere kadar ,

Sistemli bir check list elimizde yok ise bu tür kazalarda kayıplar büyük olacaktır.

Çok basit bir kural var ; uluslararası denizüstü , göl üstü yapılan bir organizasyonda tekneci tekneye çıkmadan kalkışlar yapılmaz .

Tüm organizasyon bunun için bekletilebilir.

Tabiî ki sadece bu madde de değil organizasyonun işleyişini etkileyen; tepe komiseri ile iniş komiseri arasında kurulan telsiz bağlantısı, kalkış ve iniş noktasındaki ambulansların alanda yer alışları, tabiî ki hava koşullarının kalkış ve iniş noktasında uygun olması , uygun olmaması durumunda uçuşların nasıl kesileceği konusunda method olarak komiserler arasında hem fikir olmak. Daha bir çok check list maddesi buna eklenir hatta “ yahu şu da olsun daha iyi olmaz mı” diye bölge ekibi tarafından geliştirilebilir, bölge şartlarına göre çeşitli değişikler yapılabilir.

Mesele bu check list i yapıp hayata geçirebilmek.

Saygılar & Sevgiler

M.Can Gul

Kullanıcı avatarı
HeredaS
Mesajlar: 78
Kayıt: 24.06.2010, 05:37
Ad Soyad: Adem Bekdemir
Şehir: Samsun
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Yaş: 34
Pilot Menüsü: 

Mesaj #109 gönderen HeredaS » 1 on yıl 4 yıl önce (25.06.2010, 18:48)

Can hocam yazdığınız bilgilerden kendi gelişimim için gayet faydalandım . Çok güzel izah ettiniz bu vahim olayın oluşumunu. Size katılıyorum 2 sayfa geride kazanın olma sebeblerini sormuştum öğrenmek maksadı ile ve verdiğniz bu güzel cevaplar ile biraz olsun bir şeyler öğrendim... Bende yeni başladım umarım her zaman bütün pilot arkadaşlarımızla kazasız belasız bu heyecan dolu güzelliği yaşarız...

Kazada ki arkadaşa tekrar allahtan rahmet diliyorum .... :(

Kullanıcı avatarı
skydiver
Mesajlar: 462
Kayıt: 23.12.2004, 21:23
Ad Soyad: Volkan Şekerci
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #110 gönderen skydiver » 1 on yıl 4 yıl önce (25.06.2010, 22:12)

Öncelikle camianın başı sağolsun.

Benim yazacaklarım daha çok olayın oluşu ya da ihmal var mı yok mu serzenişlerinden ziyade sorgulanması gereken "yeterlilik kriterleri" ve organizasyonların uygulanışıyla alakalı.

Bir skydiving gösteri atlayışı yapılacağı zaman, atlayış yapacak paraşütçülerin lisans seviyeleri, o hedefe inip inemeyecekleri gözetilerek bir liste oluşturulur. Planlanan şekilde faaliyetin icraa edilebilmesi için en başından sonuna kadar alternatif iniş alanları dışında ana iniş bölgesinde bir "yer ekibi" bekler. Yer ekibinin asil görevi atlayışa uygunluğu sürekli gözlemlemek ve uygun olmayan meteorolojik şartlarda atlayışı ertelemek ya da tamamen sonlandırmaktır. Uçak içerisindeki paraşütçülerin seviyesi her ne olursa olsun (ki lisans seviyelerine göre her hava koşulunda atlayış yapabilecek düzeyde olmalarına rağmen) tüm yetki tek bir yer görevlisindedir. İnisiyatif almak gibi ucu açık, tamamen riskle eşdeğer, karanlığa taş atma anlamına gelen eylemler yoktur, uygulanmaz, uygulanmamalıdır.

Bunun bir nedeni atlayış yapılacak yerin paraşütçünün aşina olduğu bir yer olmamasıdır. Paraşütün rüzgar limitini çok fazla aşan rüzgarlarda da istenen hedefe inebilecek düzeyde iyi paraşütçüler, tek bir yer ekibine bağlıdır.

Olaydan anladığım ve bugüne kadar takip ettiğim birçok havacılık festivalindeki en büyük ve bana göre affedilemez hata kişilerin yabancı oldukları bir havada, yabancı oldukları bir iniş bölgesinde kendi inisiyatiflerine terkedilerek uçmalarına müsade edilmesi.

Hele ki kimin hangi seviyede olduğunun tam olarak bir standarda bağlı olmadığı yamaç paraşütünde, kişilerin bazı ezbere söylemlerin de verdiği rehavetle ("hafif hava araçları pilotları kendi inisiyatifleriyle uçarlar" söylemi gibi) uçmaları teknik olarak kazalara açık davetiye çıkartmaktır.

Uçuşun bir tek merkezden kontrol edilmediği, festival başvuru formlarında yer ekibine riayet edileceğinin taahhüt edilmediği festivallerin de böyle üzücü kazalarla sonlanması pek anormal gelmiyor bana.

Burada gerçekleşen olay sadece bir kaza değil, aynı zamanda çıkarılması gereken kocaman bir ders.

Umarım yamaç paraşütü sporunun daha geniş kitlelere ulaşması için gerçekleştirilen böyle festivaller, bundan sonra sadece belediyeyle ve birkaç yerel sponsorla yeme-içme masraflarını karşılatmaktan öteye gider.

Bu ilk değil ve bu organizasyon mantığı değişmediği sürece son da olmayacak.

Hele hele bu ülkede henüz eğitmen denetiminde uçmadan, eğitmenine çaktırmadan kanat satın alıp, X şehri YP Grubu adıyla X festivaline katılabilmiş insanlar da varken, bana bu festivaller hep potansiyel rus ruleti gibi geliyor.

Çözüm: Başvuru formuna eklenecek bir maddeyle pilotların kendi şahsi fikirleriyle uçmalarının önüne geçmek, yer ekibi yetkisini genişletmek ve mümkünse eğitmen onaylı bekge istemektir.

Yazdıklarımı bir kez de olayın teknik tarafından bakarak okumanızı önerir, herkese güvenli uçuşlar dilerim.

Kullanıcı avatarı
bluedragon
Mesajlar: 59
Kayıt: 26.10.2009, 17:01
Ad Soyad: Amaç Ukav
Şehir: Ankara
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #111 gönderen bluedragon » 1 on yıl 4 yıl önce (26.06.2010, 01:35)

Yorum kalabalığı yapmayım dedim ama dayanamadım,

Öncelikle Kazada hayatını kaybetmiş pilot arkadaşımıza Allahtan rahmet dilerim, Hepimizin başı sağolsun...

8 sayfa boyunca yapılan en öğretici yorum için Can Bey'e teşekkür etmek istiyorum. Bence birçok pilot için çok öğretici oldu. Volkan Bey'in de önerisi organizasyon yapan ve bu işe ciddi emek veren insanlar tarafından da bir düşünülmeli...
Bu arada keşke tüm eleştiri ve öneriler bu seviyede olabilse... Gözlerimiz diğer tecrübeli pilotların/eğitmenlerin detaylı yorumlarını aramıyor değil.


Kullanıcı avatarı
biscen
Mesajlar: 133
Kayıt: 15.06.2010, 14:46
Ad Soyad: Bekir İşçen
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #112 gönderen biscen » 1 on yıl 4 yıl önce (26.06.2010, 11:06)

Yarışma dışı havacılık etkinlikleri (ki Türkiye'de ki havacılığın durumu yüzünden bunlar genellikle YP üzerine kuruluyor) havacılık adına önemli bir misyon taşıyorlar. Fazla romantik bakıyor olabilirim; il, kasaba, tepesi yüzünden buna ev sahipliği yapacak bir köy vb alanlarda uçan; yamaç paraşütü, deltakanat belki bir ultralight görüntüsü ihtiyaç duyduğumuz asıl şeyler, diye düşünüyorum. Bir havacılık pikniğini de yarışma havasına çevirmeyelim. THK 80 yıldır yarışma düzenliyor ama bu havacılığı tabana yaymakta ne kadar faydalı oldu???

Herşeyin yarışma standardına göre düşünülmesi ve çerçevenin ona göre hazırlanması 100 yıldır ulaşamadığımız bu resme ulaşmayı daha da zorlaştıracaktır.

Güvenlik değil, insan hayatı asıl önemli kriter. Önlemler varolan kurumu, organizatörü, eğitimciyi vs sorumluluktan kurtarmak içinse liste liste kendinizi koruyan kurallar üretebilirsiniz. Daha önce de yazdım, Mehmet'in o tepeden o gün uçuşu engellense belki Mehmet başka bir gün risk alıp ölecekti. Bu organizasyonu veya kuralları koyan-uygulayanları koruyabilecek bir tavır ama Mehmet'in başka bir yerde ölmesine engel değil. Kabul ediyorum ihtimalleri kontrol edilebilir bir konu da değil ama insanların başka başka yerlerde risk almasını teşvik etmek yerine bu çerçeveleri çok zorlaştırılmadan bu festivallerin olmasını, uçucuların yeterli bir ilkyardım-güvenlik çemberinde olduklarını hissederlerse bu riskleri burada almasını daha sağlıklı buluyorum.

Kullanıcı avatarı
KARAGÖZ
Mesajlar: 566
Kayıt: 13.08.2006, 19:11
Ad Soyad: Deniz Karagöz
Şehir: Antalya
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 15 / 0
Yaş: 44
Pilot Menüsü: 

Mesaj #113 gönderen KARAGÖZ » 1 on yıl 4 yıl önce (26.06.2010, 11:25)

bekir bey bir konuda bence eksik kalmış. bir pilotun risk alma kriterleri her zaman aynı olmayabilir. hep uçtuğumuz ve elimizin altında olan bir bölgede hava koşulları uygun gözükmüyorken genellikle uçmayız. ancak bu şekilde 400 - 500 km yol gidip bir festivale katıldığımız zaman (gelinen yol, yapılan masraf, uçacağımız gün sayısının kısıtlı olması nedeniyle, yeni bir bölgede uçmanın heyecanı) daha çok uçmak isteriz ve normal zamanda kanadı dahi sermeyeceğimiz koşullarda kanat çekebiliriz.

işte bahsettiğim bu sebeplerden dolayı bu tarz organizasyonlarda pilotların tez canlı olmasını engelleyecek bir otorite olmalı. yani o bölgenin koşullarını çok iyi bilen bir yetkili. uçuş iptal dediği zaman kesinlikle iptal olmalı. kimse kanadı torbasından dahi çıkarmamalı.

Kullanıcı avatarı
SIRMALI
Mesajlar: 29
Kayıt: 04.03.2009, 02:13
Ad Soyad: Ahmet Sırmalı
Şehir: BANDIRMA
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #114 gönderen SIRMALI » 1 on yıl 4 yıl önce (26.06.2010, 20:58)

Öncelikle herkesin başı saolsun;

Bugün Ebay 'de çok güzel bir can yeleği gördüm, Bunun bir benzerini Hava Kuvvetleri pilotları da kullanıyor. Deniz üzeri uçuşlarında onlarda bu can yeleğini giymek zorundalar. Deniz ve göl üzeri uçuşlarda bu can yeleği öncelikle başı su üzerinde tutacağından panik durumunda bile nefes almayı kolaylaştıracaktır.

http://cgi.ebay.com/Paragliding-PFD-Lif ... 812wt_1137

Herkese Emniyetli Uçuşlar...

Kullanıcı avatarı
daksin
Mesajlar: 43
Kayıt: 09.10.2007, 17:18
Ad Soyad: Dogan Aksin
Şehir: Kocaeli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #115 gönderen daksin » 1 on yıl 4 yıl önce (30.06.2010, 02:24)

Arkadaşlar yorum yapmak için bir süre bekledim ve üzun incelemelerden sonra düşünüdüklerimi yazma ihtiyacı hasıl oldu. Tedbirci değilde, kaderci bir toplum olmanın üzüntülerini yaşıyoruz inancındayım. Genç kardeşimizin kaza anındaki videolarını izlerken kendimi sıkmaktan inanın şu anda tüm ön dişlerim sallanıyor. Genç kardeşimize Allahtan rahmet, kederli ailesine ve havacılığa gönül vermiş tüm arkadaşlara başsağlığı diliyorum. Uzungölün yukarıdan fotolarını ve kaza videolarını incelediğimde, koordinatlar çizerek kazanın oluşu ve genç kardeşimiz Mehmet Yıldız'ın yedek attıktan sonra kendini sulara bıraktığı o anda kıyıya ne kadar yakın olduğunu ve yardım etmeye teşebbüs eden birinın bile yüzerek en fazla 3 dakikada ulaşabileceği bir mesafede olduğunu tesbit ettim. Burada kesinlikle ihmal ve tedbirsizlik olduğu kanısındayım. Yani çıkış alanınıdan kendini boşluğa bırakan bir arkadaşımız bu andan itibaren kendi kaderine terkedilmiş ve yedek paraşütü kullanarak suya inerken bile yüzme bilmiyorum kurtarın diye bağırmasına rağmen görevliler bile çay içme sefalarından dikkatlerini kazaya odaklayamamışlardır. Havacılıkta yapılan hatanın geri dönüşü yoktur, bir pilot bir kere hata yapar, söyleminden yola çıkarak, şunu söyleyeblirim. Burada ciddiyetsizlik ve önemsememe var. Başka bir şey değil, Havada bir kubbenin altında, kubbeye iplerle bağlı olarak aşağıya inen bir kişi mutlaka önemsenmelidirl bir daha böyle kazaların yaşanmaması dileyerek, kazasız kırımsız uçuşlar diliyorum.

Kullanıcı avatarı
Kadir Yaraşlı
Mesajlar: 494
Kayıt: 21.05.2009, 17:25
Ad Soyad: Kadir Yaraşlı
Şehir: Muğla
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #116 gönderen Kadir Yaraşlı » 1 on yıl 4 yıl önce (30.06.2010, 12:30)

Çok güzel ve açık ifade etmişsiniz Doğan Aksın bey. Bizim gibi yeniler için yararlı yorumlar okuyorum. Pilotun ve yerdekilerin standart bir dikkati ile çoğu kazalar önlenir sonucuna vardım. Yanılıyormuyum? Kadir Yaraşlı


Kullanıcı avatarı
musa_gonul
Mesajlar: 4
Kayıt: 13.06.2005, 18:47
Ad Soyad: Musa Gönül
Şehir: Manisa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #117 gönderen musa_gonul » 1 on yıl 4 yıl önce (01.07.2010, 15:36)

Allah rağmet eylesin.Ailesine sabırlar versin.

Kullanıcı avatarı
TÜRK44
Mesajlar: 26
Kayıt: 15.06.2009, 14:36
Ad Soyad: Arif
Şehir: İskenderun
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Trabzon Uzungöl şenliğinde ölümlü kaza

Mesaj #118 gönderen TÜRK44 » 9 ay 6 gün önce (04.03.2024, 19:39)

Mekan cennet olsun tepede hala aklımdan çıkmayan bir olay. Allah rahmet etsin.

Kullanıcı avatarı
Sinan Emiralp
Mesajlar: 7
Kayıt: 15.07.2011, 19:55
Ad Soyad: Sinan Emiralp
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Trabzon Uzungöl şenliğinde ölümlü kaza

Mesaj #119 gönderen Sinan Emiralp » 3 ay 1 gün önce (08.09.2024, 14:33)

Allah rahmet eylesin, mekanı cennet olsun inşallah.

Suya yedekle iniş prosedürü metre metre yazılı. Yapılabiliyorsa irtifaya göre kolonlardan teker teker kurtulmak gerekiyor. Tabii uçuş deniz ve göl üzerinde zaten can yeleği ile yapılmalı.

Camiamıza baş sağlığı diliyorum.