Düşmenin de Bir Doğrusu Vardır

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
mubi
Mesajlar: 251
Kayıt: 21.02.2010, 13:23
Ad Soyad: Muharrem Birdoğan
Şehir: Antalya
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 9 / 1
Pilot Menüsü: 

Düşmenin de Bir Doğrusu Vardır

Mesaj #1 gönderen mubi » 5 yıl 4 ay önce (18.07.2019, 00:02)

Arkadaşlar merhaba. Çok kısa bir süre içerisinde üzüntü verici bir kaza olayı yaşadık. Aslında bu kaza ölümle sonuçlanmayabilirdi. Kulağımıza küpe olması için söylüyorum düşerken de düşmenin bir doğrusu vardır. Ben uçarken şimdiye kadar karada iki defa düştüm. İlk düşüşüm daha iki üç yıllık pilot iken Bademağacında oldu. Düşerken iki şey düşündüm. Birincisi kanadı açmaya çalışmak ve ikincisi asla ve asla ön tarafımı yamaca döndürmemekti. Düşerken yamaca doğru dönerseniz yer hızınız çok artacağı için çarpmanın şiddeti de çok yüksek olacaktır. İkinci düşüşüm de yakın zamanda Akşehir'de gene sırtüstü oldu. Her iki kazayı da kırımsız atlattım. Çünkü harnes beni korudu. Kollarımı açıkta bırakmadım. Ayaklarım da kısmen de olsa yere çarparken şoku emdi biraz. Sanırım Ali Haydar arkadaşımız yüzüstü düştü . Görüntülerden öyle anlıyorum. Ali Haydar biliyor muydu yoksa bilmiyor muydu bilmiyorum ama yamaca dönmeseydi şimdi hayatta olacağına inanıyordum. Kanadı ovaya doğru tutabilirdi. Her ne kadar kanat uçma ve taşıma özelliğini kaybetmiş olsa da gene de kanadın içerisinde kalan hava onu bir miktar taşıyacaktı. Bu düşüncemi sizlerle paylaşmak istedim. Herkese kazasız uçuşlar dilerim.


Kullanıcı avatarı
arifdagli
Mesajlar: 37
Kayıt: 12.09.2017, 13:38
Ad Soyad: Arif DAĞLI
Şehir: Zonguldak
Aldığı Beğeni: 19 / 2
Pilot Menüsü: 

Düşmenin de Bir Doğrusu Vardır

Mesaj #2 gönderen arifdagli » 5 yıl 4 ay önce (18.07.2019, 10:29)

Merhaba. Yorum için teşekkür ederim. O konuda da kazayla ilgili yorum istemiştim, siz ayrı başlık açmışsınız. Uygun bir dille o başlıkta da bu bilgiler yazılabilir diye düşünüyorum. Başsağlığı mesajlarının kimseye faydası yok sonuçta.

Son beğenen Pinokkyo

Kullanıcı avatarı
ozgur.k
Mesajlar: 160
Kayıt: 22.02.2010, 18:18
Ad Soyad: Özgür Korkut
Şehir: İzmir
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 9 / 0
Pilot Menüsü: 

Düşmenin de Bir Doğrusu Vardır

Mesaj #3 gönderen ozgur.k » 5 yıl 4 ay önce (18.07.2019, 15:41)

Dust Devil içindeyken kanada istenilen şekilde komut verilebileceğini düşünmüyorum. Bırakın uçuş esnasını henüz kalkmış yapmamış pilotun take-off'tan havalanıp ölümle sonuçlandığı dust devil vakaları var. Videoda, dehşet verici ikinci kapanmadan sonra kanat sağdan kravatlı olarak çıkıyor ve sağdan spiral dalışa geçecek izlenimi veriyor, bunu engellemek için sol fren müdahalesi yapması isteniyor normal olarak fakat kanat düz uçuş yerine sola dönmeye başlıyor ve dönüş buna bağlı olarak da dalış olması gerekenden çok fazla gerçekleşiyor. Burada pilot aşırı müdahale yapmıştır diye düşünülebilir belki ama ben öyle olduğunu sanmıyorum. Bence kanat dust devil içinde kalmaya devam etti ve bu yüzden müdahale istenen sonucu vermedi. Kurtulma şansının çok düşük olduğu ürkütücü bir vaka olduğunu düşünüyorum.

Son beğenen onurarioglu

Kullanıcı avatarı
Kolebek
Mesajlar: 82
Kayıt: 28.01.2015, 15:30
Ad Soyad: Taner Şahin
Şehir: İstanbul
Aldığı Beğeni: 46 / 0
Pilot Menüsü: 

Düşmenin de Bir Doğrusu Vardır

Mesaj #4 gönderen Kolebek » 5 yıl 4 ay önce (18.07.2019, 18:02)

ozgur.k yazdı:Dust Devil içindeyken kanada istenilen şekilde komut verilebileceğini düşünmüyorum. Bırakın uçuş esnasını henüz kalkmış yapmamış pilotun take-off'tan havalanıp ölümle sonuçlandığı dust devil vakaları var. Videoda, dehşet verici ikinci kapanmadan sonra kanat sağdan kravatlı olarak çıkıyor ve sağdan spiral dalışa geçecek izlenimi veriyor, bunu engellemek için sol fren müdahalesi yapması isteniyor normal olarak fakat kanat düz uçuş yerine sola dönmeye başlıyor ve dönüş buna bağlı olarak da dalış olması gerekenden çok fazla gerçekleşiyor. Burada pilot aşırı müdahale yapmıştır diye düşünülebilir belki ama ben öyle olduğunu sanmıyorum. Bence kanat dust devil içinde kalmaya devam etti ve bu yüzden müdahale istenen sonucu vermedi. Kurtulma şansının çok düşük olduğu ürkütücü bir vaka olduğunu düşünüyorum.


Bende sola fazla komut verdiğini düşünmüştüm. Dediğin doğru olabilir. Beyaz Windsock izlerseniz kalkış yaptıktan hemen sonra, rüzgar arkaya dönüyor. Tepeye çarptığı anda gözüken kırmızı windsock ise çıldırmış gibi. Muhtemelen kanat hala Dust etkisinde. Burada yazması kolay başımıza gelse nasıl davranırız bilemiyorum. İkinci kapanmada ben yedek atardım muhtemelen.

Son beğenen gurayg

Kullanıcı avatarı
AgL
Mesajlar: 39
Kayıt: 23.02.2019, 12:15
Ad Soyad: Onur Akgül
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Düşmenin de Bir Doğrusu Vardır

Mesaj #5 gönderen AgL » 5 yıl 4 ay önce (18.07.2019, 18:31)

Konu açılmışken bende yakın zamanda yaşamış olduğum bir kazayı paylaşmak istiyorum.

25.06.2019 saat 16.30 gibi Bademağacında kalkış yapıp yelken bandına girdim. Rüzgar yönü yanlış hatırlamıyorsam KD.Biraz irtifa aldım ve bantta dolaşıyordum.Açıkcası uçuşta biraz huzursuzdum.Havayı türbülanslı hissettim yada daha önce o bölgede uçmadığım için bana öyle geldi.Yelkenin ikinci turuna girip 100metre ilerledikten sonra kanadın hızsız kaldığını hissetim.Tepe +200metredeyim ortalama. Speed ile biraz ilerledim.Bir kaç saniye sonra ciddi bir bastırıciya girdim.Ne kadar kaçmaya çalıştıysam bastırıcıdan çıkmam mümkün olmadı.Tahminimce tepe +100 metreye kadar irtifamı düşürdü.Bu süreye kadar kanadın bastırıcıdan çıkmaması tepeye ineceğimi düşündürdü..Önümde rötar yapacak tepe vs de yoktu. Bir an kaldırır gibi oldu derken sağ taraftan %60 oranında asimetrik yedim.Dönüşü durdurup açtıktan bir kaç saniye sonra ciddi bir önden kapanma ve tekrar soldan asimetrik kapanma meydana geldi.Belki ilk başta yedek atmam gerekiyordu ama hep durumu toparlama çabamız bunu en sona saklıyor.
Bu kapanmalar beni tepe +50 metreye kadar düşürdü.Kanat son asimetrik çıkışında twist oldu.Beni kuvvetli bir şekilde savurdu.Yedek atmamla zaten çalılara vurmam eş zamanlıydı .İrtifam olmadığı için yedek kılavuzdan çıkmadı bile.Çalılar ilk vuruş şokunu alarak hiç bir sakatlık yaşamadan olayı atlatmamı sağladı.Arkadaşımın tepeye yürüyerek gelmesiyle malzemeyi topladık ve aşşağıya yürüdük.
Dirft olup tepe arkası kaldığımı düşünmüştüm ama uçuş kayıt dosyasını izlerken tepe arkasına drift olmadığım belli oluyordu.
Vuruş şeklinden çok düştüğümüz yerde önemli ve tabiki harneste korudu beni.

Herkese kazasız uçuşlar dilerim...

Kullanıcı avatarı
gurayg
Mesajlar: 170
Kayıt: 07.10.2015, 08:56
Ad Soyad: Güray GÜNAY
Şehir: İSTANBUL
Aldığı Beğeni: 45 / 4
Yaş: 38
Pilot Menüsü: 

Düşmenin de Bir Doğrusu Vardır

Mesaj #6 gönderen gurayg » 5 yıl 4 ay önce (19.07.2019, 08:57)

Onur bey geçmiş olsun .

Son beğenen AgL


Kullanıcı avatarı
FEHMİ_55
Mesajlar: 94
Kayıt: 29.10.2015, 23:02
Ad Soyad: FEHMİ DURMUŞ
Şehir: SAMSUN
Aldığı Beğeni: 12 / 0
Yaş: 35
Pilot Menüsü: 

Düşmenin de Bir Doğrusu Vardır

Mesaj #7 gönderen FEHMİ_55 » 5 yıl 4 ay önce (19.07.2019, 09:01)

AgL yazdı:Konu açılmışken bende yakın zamanda yaşamış olduğum bir kazayı paylaşmak istiyorum.

25.06.2019 saat 16.30 gibi Bademağacında kalkış yapıp yelken bandına girdim. Rüzgar yönü yanlış hatırlamıyorsam KD.Biraz irtifa aldım ve bantta dolaşıyordum.Açıkcası uçuşta biraz huzursuzdum.Havayı türbülanslı hissettim yada daha önce o bölgede uçmadığım için bana öyle geldi.Yelkenin ikinci turuna girip 100metre ilerledikten sonra kanadın hızsız kaldığını hissetim.Tepe +200metredeyim ortalama. Speed ile biraz ilerledim.Bir kaç saniye sonra ciddi bir bastırıciya girdim.Ne kadar kaçmaya çalıştıysam bastırıcıdan çıkmam mümkün olmadı.Tahminimce tepe +100 metreye kadar irtifamı düşürdü.Bu süreye kadar kanadın bastırıcıdan çıkmaması tepeye ineceğimi düşündürdü..Önümde rötar yapacak tepe vs de yoktu. Bir an kaldırır gibi oldu derken sağ taraftan %60 oranında asimetrik yedim.Dönüşü durdurup açtıktan bir kaç saniye sonra ciddi bir önden kapanma ve tekrar soldan asimetrik kapanma meydana geldi.Belki ilk başta yedek atmam gerekiyordu ama hep durumu toparlama çabamız bunu en sona saklıyor.
Bu kapanmalar beni tepe +50 metreye kadar düşürdü.Kanat son asimetrik çıkışında twist oldu.Beni kuvvetli bir şekilde savurdu.Yedek atmamla zaten çalılara vurmam eş zamanlıydı .İrtifam olmadığı için yedek kılavuzdan çıkmadı bile.Çalılar ilk vuruş şokunu alarak hiç bir sakatlık yaşamadan olayı atlatmamı sağladı.Arkadaşımın tepeye yürüyerek gelmesiyle malzemeyi topladık ve aşşağıya yürüdük.
Dirft olup tepe arkası kaldığımı düşünmüştüm ama uçuş kayıt dosyasını izlerken tepe arkasına drift olmadığım belli oluyordu.
Vuruş şeklinden çok düştüğümüz yerde önemli ve tabiki harneste korudu beni.

Herkese kazasız uçuşlar dilerim...


öncelikle geçmiş olsun. kaza raporlarının sadece kırımlı veya ölümle sonuçlanan kazalar neticesinde yayınlanmaması gerektiğini ve sizin bu kazanızın da pilotlara fikir vermesi adına çok değerli olduğunu düşünüyorum. keşke bu kazanızı raporlayıp yayınlasaydınız çünkü ders çıkarmak için bu raporları takip eden benim gibi insanların sayısı azımsanmayacak kadar fazla. hatta mümkün mertebe kamerasız uçmamaya gayret ediyorum. hepimiz kaza yapabiliriz ve bu kaza görüntüleri başka insanların aynı kaza karşısında nasıl davranması konusunda fikir verebilir.
keyifli ve güvenli uçuşlar dilerim.

ayrıca konu başlığına gelecek olursak bir dust devil içinde kalmadan "ki kimsenin başına gelmemesini diliyorum," bu kazadan ölmeden kurtulunabilirdi veya daha doğru düşülebilirdi demenin uygun olmadığını düşünüyorum.

Son beğenen AgL

Kullanıcı avatarı
alperangin
Mesajlar: 1
Kayıt: 08.09.2024, 14:46
Ad Soyad: ALPER ANGIN
Şehir: KOCAELİ
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Düşmenin de Bir Doğrusu Vardır

Mesaj #8 gönderen alperangin » 3 ay 12 saat önce (08.09.2024, 23:23)

Böyle bir durumdan kaçınmak için nelere dikkat etmek gerekir.
Girince kaza olasılığı çok yüksek görünüyor.