Alanya 380 mt pisti Kaza Raporu 15.03.2014

Kaza raporlarınız buradan yayınlayabilir raporlara yorum yazabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
yilmaz
Mesajlar: 204
Kayıt: 18.03.2005, 00:28
Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Alanya 380 mt pisti Kaza Raporu 15.03.2014

Mesaj #1 gönderen yilmaz » 1 on yıl 1 hafta önce (17.03.2014, 18:04)

Yer: Alanya
Kalkış: 380 pisti
Tarih: 15.03.2014
Saat: 16:00
Pilot: Gürsel ÖZTÜRK
Pilot Seviyesi: Kulüp Pilotu
Uçus Sayısı: 60 sorti 12 saat (SIV 1 ) Termik uçuşu
Kulüp: Uçuş Kulübü-AYP
Eğitim: Uçuş Kulübü
Malzeme: Ozone Buzz Z 4 , Oxygen 2 harnes, icaro skyrunner
Rüzgar: G , 5-10 km/h İniş rüzgarı GB 10km/h
Genel Hava Şartları: 5-10 km kalkış rüzgarı, öğleden önce rahat geniş stabil termikler. Öğleden sonra zayıf koşullar.

Kaza Öncesi: Sabah 09:30 dolaylarında ilk uçuş için 15 kişilik bir grupla 380 pistine çıktık. İlk uçuşlar harici hemen herkes, geniş stabil termiklerle ortalama 45 dk uçuş yaptı. Gürsel abi ilk sortide 2 defa 1000 mt lere yükselerek yaklaşık 2 saat havada kaldı. Tüm ekip indikten sonra yemek ve dinlenmek için uzun bir ara verdik.


Kaza: Saat 15:45 civarında tekrar 380 pistinde kalkış için hazırlanmaya başladık. Ekipten ilk Gürsel abi kalkış yaptı. Önce sol tarafa gitti ve çökmeye başladı, ardından benim yönlendirmemle sağ tarafataki sırtın ön tarafına gitti orası da çok fazla taşımıyordu. Sağında yamaç olacak pozisyonda sola dışa doğru dönüş yaptı ve bu esnada ani ve kuvvetli bir termiğe girdi ve aynı anda kanat sağdan %80 oranda kapandı. Ciddi bir irtifa kaybıyla sağa dönerek bizim görüş alanımızdan çıktı. Buradan sonrası kendisinin anlatımına göre ; Telsizden seslendiğim sol fren komutunu duyduğunu sol freni çektiğini fakat dönüşü engelleyemediğini söylüyor. Kanat yamaca doğru döndükten sonra açılıyor, arka rüzgar ve pandülle yamaca çarpıyor. Biz yanına ulaşmaya çalışırken ben iyiyim fakat bacağım ağrıyor diye telsizden cevap veriyor.

Kaza Sonrası: Yanına ilk ben ulaştım, ilk kontrolleri yaptıktan sonra, sol diz altında bir kırık ve sağ topukta ağrı vardı, boyun, omurilik, göğüs kafesi, nabız soluk hepsi normal. Düştüğü yer kalkıştan yaklaşık 100-150 mt sağda 50mt aşağıdaydı. Kanat açık bir şekilde hücum kenarı üzerine yamaçta duruyordu. 112 ve itfaiyeyi aradık. İtfaiye geldi fakat sağlıkçılar yanlış kalkış pistine gittikleri için yaklaşık 1.5 saat sonra gelebildiler. Sağlıkçılar geldikten sonra vakum atel ile bacak sabitlenerek rijit sedye ile yukarıya ambulansa taşıdık. Hastanede çekilen filmler sonucu sadece sol ayak bileğine yakın bir kırık olduğu, kırığın çektirilerek yerine oturtulması gerektiği, bu işlemin Ankara da yapılmasının daha iyi olacağı tavsiyesi ile kırık ayağı atele alarak taburcu edildi.
Ankara da çekilen filmler sonucunda, sol diz altında kırık, sol bilek üstünde kırık ve sağ topukta kırık olduğu ortaya çıktı. Her iki ayaktan da ameliyat olması gerekiyor.

Kazayla İlgili Değerlendirme: Temel sebep yamaca yakın olmaktı, havanın çalışmaması ve bir önceki uçuşa göre bariz zayıf olması, yamaca olan mesafe konusunda tedirginliğimizi azaltmıştı. Gün boyu yapılan uçuşlarda herhangi birinin kulağının dahi kapanmamış olması şiddetli bir oluşum ihtimalini azaltıyordu. Gürsel abinin karşılaştığı türbülans, gün bitiminde kalan kırıntı, dar, sert beklenmeyen bir termikti. Kapanma olana kadar havada belirgin bir türbülans veya salınım gözlemlememiştik. Olay çok hızlı ve ani geliştiği için, kapanma engellenebilir miydi, yada kapandıktan sonra müdahale edilebilir miydi, bir şey söyleyemiyorum. Talihsizlik kapanmanın fazla büyük olmasıydı.
Kazadan 1 hafta önce ekip olarak doğada ilk yardım eğitimi almıştık. Bilgilerimiz tazeydi, kaza yerinde doğru tespitleri yaptık fakat, gerekli ekipman, atel, sedye olmayınca hiçbir şey yapılamıyor. Ambulans çok geç geldi. Hatta medya ambulanstan 1 saat önce olay yerindeydi. Durum ciddi olsaydı, bu süre çok kritik olacaktı.
Kazanın olduğu yer sarp kayalık ve sert çalılıklardan oluşan zor bir arazi olduğundan hava ambulans ihtimalini değerlendirmek istedik, fakat öğrendik ki Sağlık bakanlığının hava ambulans helikopterlerinin, askıda durarak sarp araziden yaralı alma imkanı yok. Askeri helikopterin gelmesi de en kısa 5-6 saat dediler. Anlayacağınız ülkemizde dağlık araziden helikopter ile kurtarılma şansımız yok. Anca ölürsek gelip alıyorlar.
Kaza engellenebilir miydi konusunda yorum yapamıyorum. Tahminimize göre ilk çalı gibi ağaçlara çarpmış olması ciddi darbe emmiş. Kuşamın altı parçalanmış foam ciddi hasar almıştı. Şansa bağlı olarak daha ağır sonuçlar olma ihtimali vardı.
Gün boyu muhteşem rahat olan havanın bu şekilde bir sürpriz yapması beni şaşırttı ve spora olan güvenimi zayıflattı.


Kazasız Uçuşlar
Yılmaz AÇIKGÖZ


Ali(Durali) Karaca
Mesajlar: 183
Kayıt: 10.10.2008, 16:22
Ad Soyad: Ali (Durali) Karaca
Şehir: Ordu
:
Yarışma Pilotu 200+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 1
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen Ali(Durali) Karaca » 1 on yıl 1 hafta önce (17.03.2014, 19:02)

Rapor için teşekkürler Yılmaz, arkadaşımıza acil şifalar diliyorum.

Kullanıcı avatarı
yilmaz
Mesajlar: 204
Kayıt: 18.03.2005, 00:28
Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen yilmaz » 1 on yıl 1 hafta önce (17.03.2014, 19:05)

Teşekkürler Ali hocam, diğer arkadaşlardan ricam, Kaza raporunun kaybolup gitmemesi adına geçmiş olsun dilekleri buraya yazılmasın lütfen. Teşekkürler.

Kullanıcı avatarı
ekremcvs
Mesajlar: 153
Kayıt: 04.08.2007, 17:12
Ad Soyad: Ekrem Çavuş
Şehir: Samsun
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen ekremcvs » 1 on yıl 1 hafta önce (17.03.2014, 19:50)

Kaza yapan arkadaslara çok geçmiş olsun . Bir an önce aramıza katılmalarını diliyorum.ayriyeten yılmaz hocanın kaza raporu nasıl yazılmalı konusundaki hassasiyeti için tebrik ediyorum
Herkese kazası uçuşlar dilerim ve bu raporların pilot seviyesi ne olursa olsun , kazalardan ders çıkarmak adına hepimize gerekli olduğunu düşünüyorum . Sevgiler

Kullanıcı avatarı
gakkaya001
Mesajlar: 459
Kayıt: 10.07.2010, 01:35
Ad Soyad: Güner Akkaya
Şehir: Adana
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 7 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen gakkaya001 » 1 on yıl 1 hafta önce (17.03.2014, 20:01)

Örnek bir kaza raporu teşekkürler yılmaz..

Kullanıcı avatarı
yilmaz
Mesajlar: 204
Kayıt: 18.03.2005, 00:28
Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen yilmaz » 1 on yıl 1 hafta önce (17.03.2014, 21:00)

Bu arada, kazazedeyi çıkardığımız yer son derece dik ve engelli bir araziydi. Bu konuda bize yardımcı olan arkadaşlara çok teşekkür ederiz. Bizim ekip arkadaşlarımızın dışında, Tulgay, Osman abi ve Niyazi arkadaşıma çok teşekkürler. İsmini unuttuğum varsa kusura bakmasın.


Kullanıcı avatarı
ozgur.k
Mesajlar: 160
Kayıt: 22.02.2010, 18:18
Ad Soyad: Özgür Korkut
Şehir: İzmir
:
100+ Club
Aldığı Beğeni: 9 / 0
Pilot Menüsü: 

Re: Alanya 380 mt pisti Kaza Raporu 15.03.2014

Mesaj #7 gönderen ozgur.k » 1 on yıl 1 hafta önce (18.03.2014, 11:21)

yilmaz yazdı:Gün boyu muhteşem rahat olan havanın bu şekilde bir sürpriz yapması beni şaşırttı ve spora olan güvenimi zayıflattı.


Genelde görmezden gelindiğini düşündüğüm, yamaç paraşütünün soğuk gerçeğini bu cümle güzel özetlemiş.

Gürsel Öztürk'e acil şifalar dilerim.

Kullanıcı avatarı
H_E_L_P_55
Mesajlar: 482
Kayıt: 27.06.2011, 08:15
Ad Soyad: Koray Kos
Şehir: Turhal
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #8 gönderen H_E_L_P_55 » 1 on yıl 1 hafta önce (18.03.2014, 12:11)

hepimizin yaptığı bir hata bu hemde her seviyeden pilotların daha fazla havada kalmak için bile bile kendimizi attığımız risklerden biri ve bundan da vazgeçecek gibi durmuyoruz.

alınacak en güzel ders kanat hakimiyeti gerçekten iyi bir seviyeye gelene kadar yamaçlara pek yaklaşmamak lazım. yamaç kenarında yamaca %90 derecelik bir açıyla giderken yamaca doğru %80 lik bir kapanmada kurtarma ihtimali mücizeye yakın sanırım.

SIV dersleri bu sporun vazgecilmezlerinden biri her pilotun belli periyotlar la bunu tekrarlamalı bunu hepimiz biliyoruz. Sıv derslerindeki birçoğu harekette kapanma sonrası müdahelenin eğitimlerini alıyoruz. Ama termik dönerken tepe kenarındaki güçlü dinamik kaldırıçılar da inversiyon tabanındaki turbulans ta güçlü balon termiklere denk geldiğimizde kanat hakimiyeti konusunda bir ders yok.

Bu ve buna benzer hava olaylarının içerisinde kanat hakimiyetini öğrenmek için bunları yaşayarak öğrenmemiz gerekiyor. İşin en kötü tarafı da bu tecrübelerimiz artmadan başedemeyeceğimiz bir hava olayına maruz kalıp kaza veçirmek.

kaza yapan arkadaşa acil şifalar inşallah en kısa zamanda aramıza döner.

Kullanıcı avatarı
mustafa yılmaz
Mesajlar: 107
Kayıt: 30.05.2007, 15:21
Ad Soyad: Mustafa Yılmaz
Şehir: Denizli
:
150+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #9 gönderen mustafa yılmaz » 1 on yıl 1 hafta önce (18.03.2014, 13:04)

büyük geçmiş olsun. benzer bir hadise de benim başıma geldi. büyük bir kapanma ardından spin ve irtifa çok az. soğukkanlılıkla kurtarabildim. her zaman şanslı olmayabiliriz. çok fazla risk almamak lazım...

http://vimeo.com/75156014#

Kullanıcı avatarı
Ozgur Sen
Mesajlar: 33
Kayıt: 18.07.2010, 18:54
Ad Soyad: Özgür Şen
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 150+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #10 gönderen Ozgur Sen » 1 on yıl 1 hafta önce (18.03.2014, 16:38)

Hakikaten anlamakta zorlandığım bir kaza. Kapanma gerçekleştiğinde dönüş tamamlanmış mıydı? Tamamlanmışsa kanat neredeyse 180-270 derece arasında dönmüş. Tamamlanmamışsa sola dönen bir kanatta sol frenin biraz da olsa uygulanmaya devam etmiş olduğunu varsayarak, bu düzeyde bir kanadın sağa hızla dönmesi de yine garip. Hava raporuna göre böyle bir türbülans da anlamsız zaten.

Çok büyük talihsizlikler üst üste gelmiş anlaşılan. Geçmiş olsun demekten başka yapacak bir şey yok.

Bu sporda insanın başına her an her şey gelebiliyor. Çok dikkatli ve temkinli olmakta fayda var.

Kullanıcı avatarı
yilmaz
Mesajlar: 204
Kayıt: 18.03.2005, 00:28
Ad Soyad: Yılmaz Açıkgöz
Şehir: Ankara
:
Yarışma Pilotu 50+ Club Dealer
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #11 gönderen yilmaz » 1 on yıl 1 hafta önce (18.03.2014, 19:22)

Gün boyu rahat termikler vardı, yükselmek için geniş bir alanda gezinmek yetiyordu. ikindi saatlerinde hava zayıflamış ve taşımıyordu. Yamaca yakın yeni kopan dar bir termik kapanmaya sebep oldu.

Dönüş toplamda 180 derece oldu. EN B kanatlar stabil koşullarda %50-75 kapanmada 90 derece dönüşte açılması ve toplam yön değişimi 360 derece olarak sınırlandırıyor. Hızlandırılmış sistemde bu 90 -180 derece.
Kapanmanın stabil olmayan koşullarda olduğunu düşünürsek, 180 derecelik dönüş beklenen bir şey.
Geçmişten de bildiğimiz klasik senaryo: yamaca yakın uçuşlarda olabilecek asimetrik kapanmalarda, kanat yamaca döner açılır ve çarpar.

Kaza yerinde kanat yamaçta ters bir şekilde tamamen açık elle serilmiş gibi temiz duruyordu.

Bir detay daha: Ölüdenizde vb farklı kazaların videolarında izlemiş olduğumuz bu tür kapanmalarda, pilotun kanada göre salınımı 90-110 dereceleri bulabiliyor. Burada bu salınım 45 derece civarındaydı, bunun 1. sebebi, kanat öne dalmadan pilotun tepesinde iken kapandı. 2. Pilot sol freni çekti. olabilir.

Burada temel sebep yamaca yakın olmak. Çıkarmamız gereken ders, yamaca yakın mümkünse uçmamak, uçmak zorundaysak da bu riskin farkında ve dikkatli olmak diyebiliriz.

Kazasız uçuşlar.


Kullanıcı avatarı
Kadir Yaraşlı
Mesajlar: 494
Kayıt: 21.05.2009, 17:25
Ad Soyad: Kadir Yaraşlı
Şehir: Muğla
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #12 gönderen Kadir Yaraşlı » 1 on yıl 1 hafta önce (21.03.2014, 13:13)

gecmiş olsun. acil şifalar dilerim.

Kullanıcı avatarı
medyak
Mesajlar: 23
Kayıt: 20.10.2011, 02:03
Ad Soyad: Yılmaz Özkaya
Şehir: Edirne
Aldığı Beğeni: 7 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #13 gönderen medyak » 9 yıl 11 ay önce (14.04.2014, 21:35)

Geçmiş olsun.
Acil şifalar diliyorum.
Allah kötüsünden korusun.

Kullanıcı avatarı
sercang091
Mesajlar: 37
Kayıt: 07.09.2012, 10:23
Ad Soyad: Sercan Genç
Şehir: Ordu
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #14 gönderen sercang091 » 9 yıl 11 ay önce (15.04.2014, 19:29)

Geçmiş olsunn. İnş birdaha böyle raporlar hazırlamak durumunda kalmayız. Acil şifalar diliyorum. Kaza raporunu yazma ve anlatma şekliniz çok güzel ve ciddi anlamda açıklayıcı olmuş. Teşekkürler.

Kullanıcı avatarı
ozan savaş can
Mesajlar: 76
Kayıt: 09.02.2008, 12:44
Ad Soyad: Ozan Savaş Can
Şehir: İstanbul
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #15 gönderen ozan savaş can » 9 yıl 11 ay önce (15.04.2014, 20:45)

gecmiş olsun

Kullanıcı avatarı
hsiray@ttnet
Mesajlar: 311
Kayıt: 20.07.2006, 22:50
Ad Soyad: Hamdi Şiray
Şehir: Kayseri
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #16 gönderen hsiray@ttnet » 9 yıl 11 ay önce (16.04.2014, 23:27)

Yılmaz ders çıkarılacak bir rapor.Büyük geçmiş olsun.Arkadaşa acil şifalar dilerim.İnşallah böyle haberler duymayız.Slm ve sevgiler.


Kullanıcı avatarı
Ali uğurluol
Mesajlar: 3
Kayıt: 07.05.2013, 16:54
Ad Soyad: Ali Uğurluol
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #17 gönderen Ali uğurluol » 9 yıl 11 ay önce (17.04.2014, 13:31)

Acil şifalar dilerim ...

Kullanıcı avatarı
yyalibuk71
Mesajlar: 482
Kayıt: 16.03.2011, 00:10
Ad Soyad: Kubilay Güngen
Şehir: Bursa / Mustafakemalpaşa
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #18 gönderen yyalibuk71 » 9 yıl 11 ay önce (20.04.2014, 00:04)

Büyük geçmiş olsun. Acil şifalar dilerim.

Kullanıcı avatarı
parscarc
Mesajlar: 33
Kayıt: 16.07.2013, 14:20
Ad Soyad: Sıddık Kutlular
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #19 gönderen parscarc » 9 yıl 11 ay önce (21.04.2014, 10:22)

Öncelikle; Gürsel Bey e acil şifalar dilerim. Rapor çok güzel hazırlanmış Yılmaz Açıkgöz ün ellerine sağlık, daha öncede forum içerisinde geçen bir konu idi yanlış hatırlamıyorsam kaza raporlarının alt rapor şeklinde istatistik hazırlanmalı diye düşünmekteyim Saygılar.

Kullanıcı avatarı
parscarc
Mesajlar: 33
Kayıt: 16.07.2013, 14:20
Ad Soyad: Sıddık Kutlular
Şehir: Bursa
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #20 gönderen parscarc » 9 yıl 11 ay önce (22.04.2014, 09:26)