İdeal Bir YP Pisti Nasıl Olmalı ?

Uçuş Bölgeleri Hakkındaki konular,yeni uçus bölgeleri...

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #21 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (11.12.2014, 14:43)

Konuyla ilişkilendiremedim ben nereye varcaz onu merak ediyorum yinede ufak bi tanım yapıym. Polar egrisi sıfır havada uçuş esnasında bir hava aracının hangi hızda ne kadar çöktüğünü gösteren dikeyde ve yataydaki hızlarının birbiriyle olan ilişkisini gösteren grafiğe denir.
Bu eğriden hava aracının stall hızı, min. çöküş hızı, max. Süzülüş hızı, son hız gibi önemli bilgileri elde ederiz.


ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #22 gönderen ender » 9 yıl 4 ay önce (11.12.2014, 14:56)

işte ben de onu demek istiyorum.

''MAX. SÜZÜLÜŞ HIZI'' demek, süzülüş artan veya azalan bir şey demek. yani sabit değil...
yani kanadın kalkış hızındaki süzülmesi ile ideal süzülme hızındaki süzülmesi aynı değil...

kalkışta, uçuştan daha az süzülür...
varmak istediğim nokta bu...

amacım kesinlikle muhalefet etmek değil....
bildiklerimin sağlamasını yapmaya çalışıyorum sadece...

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #23 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (11.12.2014, 22:53)

Ok şimdi anladım demek istediğni. Biranda max süzülüş hızına ulaşamıycağnı hatta belkide pistden kalktıktan sonra bu hıza ulaşabileceğni söylemek istiyorsun. Problem yelken kanatta hız aralığnın daha geniş olmasından kaynaklanıyor. Aeros viper s e baktığımızda max süzülüş hızını bulmak için polar eğrisinin axisinin sıfır noktsindan eğriye teğet bir doğru çizdiğmizde yaklaşık 48 km ye denk geliyor ki veri olarak zaten vermiş 1 e 16.7 süzülüyor. Yani % 6 lık bir eğim demek bu. Stall hızı ise 29 km 1,1 m/sn çöküyor.  stall hızındaki süzülüş oranını hesaplarsak 29/3,6=8.05 m/sn 8.05/1.1=7.32 yani 1/7 süzülüş oranı var. Bu da % 14 eğime denk gelir.  % 20 lik eğime sahip bir tepeden sürekli stall hızında kalarak uçsanız dahi (bu pratikte mümkünmü bilmiyorum) % 20 lik bir eğime sahip tepeden rahatlıkla uçabileceği anlamına geliyor. Yamaçparaşütü deltadan çok daha kolay max süzülüş oranına ulaşacaktır çünkü stall hızları ve trim hızları deltaya göre daha düşük. Tepe eğiminin minumum ne kadar olması gerekir sorusuna cevap teşkil ettiği için max süzülüş hızını baz alarak tepe eğimini hesaplamaya çalıştık. Tepe eğimi max ne olmalıdır sorusuna da yp nin stall hızındaki süzülüşüne eşittir diyebiliriz. Bi örnek vermek gerekirse en b bir kanat olan gradient nevadanın stall hızı 23 km bu hızda çöküşü 2.2 m/sn 23/3.6= 6.38 m/sn ye yapar. 6.38 m/sn / 2.2 m/sn =2.9 yaklaşık 3 diyelim. Yani 1 e 3 süzülüyor. Eğim olarak % 33 yapar. İdeal olanı bulmak için stall hızı ile max süzülüş hızının ortalamasını alıp o hızdaki süzülüş oranını baz alarak tepe eğimini belirlemek gerekir. Yine gradient nevada nın polar eğrisinden hareket edersek stall hızı 23km+max süzülüş hızı 38 km/2=30 km e yapar tablodaki çöküş oranı 1 m/sn ye denk gelir. Süzülüş oranını bulmak için 30 km yi 3.6 ya bölerek m/sn ye çeviririz bu 8.33 m/sn yapar. Yani 1 m/sn çökerken 8.33 m/sn ileri gider. Süzülüş oranı 1 e 8.33 dür yüzde olarakda 1/8.33=0.12 yani yüzde 12 yapar. Yani sonuç olarak yp de eğimin % 10 dan büyük olması gerek % 30 dan da fazla olması gereksiz.  bu iki eğimin ortalamasıda % 20 yapar:)
Dosya ekleri
Screenshot_2014-12-11-21-10-48.png

Kullanıcı avatarı
taglis
Mesajlar: 35
Kayıt: 25.08.2014, 17:28
Ad Soyad: Nurhan Güngör
Şehir: Bursa
:
50+ Club
Aldığı Beğeni: 0 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #24 gönderen taglis » 9 yıl 4 ay önce (12.12.2014, 09:41)

Bu durumda ideal bir YP pisti nasıl olmalı ? :cry:

ender
Mesajlar: 165
Kayıt: 17.06.2012, 17:10
Ad Soyad: Ender İnal
Şehir: Adana
Aldığı Beğeni: 12 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #25 gönderen ender » 9 yıl 4 ay önce (12.12.2014, 10:07)

Servet;
döktürmüşsün maşallah... :)
benim de <Mesaj: #19> da demek istediğim tam da buydu.
ama itiraf edeyim senin anlatımın daha akademik olmuş.
benimki bunun yanında amiyane kalıyor.
ilk başta anlaşamamamız iyi olmuş. sendeki hazineyi görmüş olduk. :)

Nurhan Güngör;
Servetle aynı şeyleri söylüyoruz.
hesap kitaptan anlayan Servetin dediği gibi yapsın...
anlamayan da benim dediğim gibi yapabilir.
mesela şu mesajdaki fotoda olduğu gibi... 0'dan 25 dereceye artarak eğim...

sevgi ve selamlar...
Dosya ekleri
egim1.jpg
egim1.jpg (8.07 KiB) 7254 kere görüntülendi
egim1.jpg
egim1.jpg (8.07 KiB) 7254 kere görüntülendi

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #26 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (12.12.2014, 11:15)

Saol ender.:)

Eğim bizim için neden gerekli ?
1-stall hızına en kısa zamanda ve en kolay şekilde ulaşmak yani hızlanmak için gerekli.
2-yamaçdan güvenli bir şekilde uzaklaşmak için. (Süzülüş oranı )

Yukardaki hesaplamalar sıfır rüzgara göre yapıldı. Karşıdan rüzgar estiğinde daha kolay olacaktır stall hızına ulaşmak. Yani diyelimki karşıdan 10 km lik rüzgar esiyor.
Hava hızı=yer hızı+rüzgar hızı denklemini uygularsak.
Stall hızı 23 olan bir kanatda 23 km = 13 km koşu hızı+10 km rüzgar hızı şeklinde olcaktır denklem. Yani 13 km bir hıza ulaştığmızda kalkış gerçekleşcek.
İdeal bir take off nasıl olmalıdır sorusuna dönersek.
En b kanata göre bulduğmuz min eğim ve max eğim verilerini en a kanata göre güncellememiz lazım. Min % 10 dan büyük değerini 2 puan daha yükseltelim % 12 eder. Max eğim % 33 bulmuştuk 2 puan daha ekleyelim % 35 eder.
Yeterli take off uzunluğu olduğunu farzedersek toplamda 30 metrelik bir pist yeterli olacaktır. İlk 10 metresi % 12 eğime ikinci 10 metresini % 22 eğime üçüncü 10 metresini ise % 35 eğime sahip olacak şekilde yapardım.

Şu şekilde de yapılabilir. 30 mt beş eşit parçaya bölünür. 1. 6 metre % 15 eğim 2. 6 metre % 20 eğim 3. parça % 25 4 parca % 30 5. son 6 metre % 35 eğim yapılabilir. Muhtemelen enderin yukarda çizdiği eğriye benzer bi şekil çıkacaktır. Autocad olsaydı ölçekli bir çizim yapabilirdim. Esasında nasıl bir yöntem kullanılırsa kullanılsın % 12 den başlayıp % 35 doğru artan bir eğimle biten bir tepe ideal bir take off olacaktır yp için.


Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #27 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 4 ay önce (14.12.2014, 00:42)

Arkadaşlar yarın zemin etüdü için sahaya gidip fotoğraflayacağım. Sizlerle görselleri paylaşırım en azından bir yorumunuz olur diye düşünüyorum. Birde dinamit tepeden kalkış yapan var ise eğer ,benim yerlerimden birisi oranın eğimi kadar yapılabilir yani yaklaşık %7-8 civarında. Diğer yer ise daha eğimli yaklaşık %25-30 civarında.
Yani iki take off olabileceğini düşündüğüm yer var..
1. Uzunluk 36 m net %2 eğimli, sonra 14 m %30. Toplam 50 m. Konum tepenin zirvesi
2. Uzunluk 60m ( 75m ye artırılabilir) %25 eğimli. Konum zirvenin kuşbakışı olarak 100m aşağısında yamaçta.

Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #28 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 4 ay önce (15.12.2014, 12:10)

https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Mevcut şekliyle düşündüğüm yerlerden 2.si olan

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #29 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (16.12.2014, 00:07)

Resimlerden birşey söylemek zor. Kordinatları verirseniz tepenin genel topografyasına bakarak değerlendirlilebilir. Yerel pilotlardan veya klüplerden destek istiyebilirsiniz.
Biz take off un eğimi ile ilgili konuştuk esasında ondan daha önemlisi tepenin genel eğimi.
Güvenli bir uçus için yamaçdan en kısa zamanda kopup uzaklaşıp maximum yer seviyesi yüksekliğne ulaşmak için min 45 derece yani % 100 eğime sahip olması gerekir.

Kullanıcı avatarı
ozgunes07
Mesajlar: 62
Kayıt: 03.05.2010, 19:17
Ad Soyad: Özgür Güneş Şahin
Şehir: Isparta
:
Yarışma Pilotu 50+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #30 gönderen ozgunes07 » 9 yıl 4 ay önce (16.12.2014, 10:27)

ben bu tepeyi gayet iyi biliyorum sandığınız gibi bir eğim verip düzenleme yapabilmeniz için sit alanı olan bölgeye de sanırım el atacaksınız biraz zor
ayrıca hadi pisti yaptınız diyelim benim fikrim buradan verimli kalkışlar yapamayacaksınız
örneğin 100mt sağ aşağıda kalan dinamit tepeden cayır cayır uçuş yapılırken sizin güvenli bir şekilde kalkma ihtimaliniz 5 te 1
sizin bahsettiğiniz tepenin sağ tarafı açık değil rotorunda kalabileceğiniz bir tepe var
ancak rüzgar sollu geldiğinde bu tepeden anca uçarsınız sonra da irtifalı gidemezseniz ören yerine yada çanağa falan patlarsınız :D yinede başarılar

Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #31 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 4 ay önce (17.12.2014, 14:58)

Koordinatlar 37°56'25.77"K 29° 8'25.18"D ve Ayrıntılı Google Earth görüntüleri https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
İşin içine girince düşünmediğimiz konular ortaya çıktı. Özgür bey görüntülere bakarsanız yerin sit alanı içinde bulunmadığını görebilirsiniz. Servet Bey incelemenizi rica edeceğim sizden.


Kullanıcı avatarı
serhat
Mesajlar: 242
Kayıt: 03.01.2006, 20:18
Ad Soyad: Serhat Kocaerol
Şehir: Antalya
Aldığı Beğeni: 5 / 2
Pilot Menüsü: 

Mesaj #32 gönderen serhat » 9 yıl 4 ay önce (17.12.2014, 22:41)

güzel konu. eğim giderek artınca kaza anında iptal etmek zorlaşıyor. kanada yüklenen enerji artıyor ve daha uzun sürklenmeler yaşanıyor. tepesi düz ve aşağıya doğru artmayan bir eğimli kalkış noktası çok daha iyidir. Hava araçlarının yamaçtan kalkışı sırasındaki süzülme oranı havadakine göre azdır. bunun nedeni ilk admımızdan itibaren Polar eğrisindeki tepe noktasını gösteren hıza ulaşamıyor olmamızdır.

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #33 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (17.12.2014, 23:21)

Dinamit tepesinin genel eğimi % 48 civarı sizin bahsettiğniz yerin ise % 40. Arada pek fazla fark olmasa dahi esas problem olacak gibi duran nokta tepenin sağ tarafından pamukkale travertenlere kadar uzanan yüksek bir sırt hattının olması. batı yönünden esecek 15 km den güçlü hakim rüzgarda problem yaratacaktır. bölgenin meteorolojik şartlarını pek iyi bilmiyorum batı komponentli rüzgarların hakim olduğu gün sayısı ne kadar ona göre değerlendirmek lazım.
Bunun gibi ön değerlendirmeler yapıldıktan sonra en iyi keşif uçularak yapılandır:) farklı koşullarda deneyimli pilotların uçtuktan sonraki izlenimleri çok daha belirleyici olcaktır.
Dosya ekleri
denizli2.jpg
denizli.jpg
Dinamit

Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #34 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 3 ay önce (20.12.2014, 20:01)

Bir pilot buldum fakat sanırım pilotluk yani bir kişiyide beraberinde uçurabilmek için bir sertifika gerekiyormuş ? Böyle birşey var mı bildiğiniz ?

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #35 gönderen SERVET » 9 yıl 3 ay önce (21.12.2014, 13:53)

Yazılarınızdan anladığım kadarıyla Mesut bey yp ile ilgili hiç bilginiz veya tecrübeniz yok. Yapmak istediğniz projeyi bu forumdan alacağnız bilgilerle gerçekleştirmeye çalışmanız sizi çıkmaza sokacaktır. Pamukkalede bi çok uçan arkadaş ve klüp var onlarla iletişime geçmeniz sizin için daha iyi olacaktır.
Sertifika olayına girersek işin içinden çıkamayız. Ben size single test uçuşu yapın dedim. Tandemle test uçuşu olmaz. Eğer ticari tandem uçuşuda yapmayı planlıyorsanız kalkış alanı iniş alanı uçuş güzergahı hiçbir risk içermemesi gerekir. Take off larda zorluk derecesine göre hangi seviyede pilotların uçabileceği konusunda sınıflandırılabilr. Örneğin sadece p4 ve p5 pilotların uçabileceği bir take off olabilir. Yani uçuş pisti pilot seviyesine göre derecelendirilir. Her uçuş yapılan yerden ticari tandem uçuşuda yapılır gibi bir kaide yoktur.

Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #36 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 3 ay önce (23.12.2014, 09:42)

Evet bilgim ve tecrübem olmadığını belirtmiştim zaten servet bey. İşi ticari boyuta döküyorlar burada ve ben bu tekelci zihniyete karşıyım. Bir kaç pilot rica da bulundu bu yerleri de pist yapalım şeklinde sonrasında ben bu işe girmeye karar verdim. Test uçuşunu zaten single yapacaklar fakat öncesinde zeytin ağaçları olan bir yerden bahsettiğim için boş yere zeytin ağaçlarını köklemeyelim diye teknik olarak bilgi toplamaya çalışıyorum. Burada ki pilotlara kalsak onlara göre her gösterdiğim araziden kalkış yaparız biz diyorlar. Fakat bu iş işletme şeklinde olduğunda bu böyle kara düzen olmaz. Zorlu bir take off olur mesela pilotlarda ki kazanç hırsı da kendilerine güven verir sonrasında bir kaza altından kalkılmayacak sonuçlar doğurabilir ve manşetlerde pamukkalede yp yapan genç turist öldü şeklinde manşetlerde Pamukkalenin adının lekelenmesini istemiyorum. Ben kendim makina mühendisiyim ve zemin etüdünden az çok anlıyorum yalnız kriterler lazımdı onlarıda siz sağladınız teşekkür ederim. Fakat teorik ile realite birbirini tutmadı koordinatlarını verdiğim noktada. Farklı bir nokta için araştırma yapıyoruz artık :) Benim istediğim en basit atlayışın yapılabildiği yani bu işte yeni pilotların yada tandem olarak ticari iş yapacaklar için uygun bir nokta olmasını istiyorum. Çok mu şey istiyorum acaba :?


Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #37 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 3 ay önce (23.12.2014, 09:50)

Ha birde pamukkale deki pilotlar yada clup ler işi farklı bir boyuta taşıdılar geçen hafta. 5 6 pilot var toplamda ve birbirlerini 'kaçak olarak uçuş yaptırıyor (bir insanla birlikte parasını alıp)' şeklinde jandarmaya şikayet ede ede şu anda jandarma durumu bakanlığa intikal ettirmiş olup atlayışlar sertifikalı pilotlar harici yasaklandı. Bizim yöre için yamaç paraşütü spor olduğu kadar da gelir kaynağıdır. Örneğin bir atlayış için müşteriyi bulandan taşıma yapan şöfordan, atlayışı yaptıracak pilota kadar herkes bir gelir peşinde. Durum hal böyle olunca da insan araştırma yapmadan bir kaç pilota güvenip bu işe giremiyor.

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #38 gönderen SERVET » 9 yıl 3 ay önce (23.12.2014, 21:19)

Anladım mesut bey. İşiniz biraz zor gibi. Umarım dilediğniz gibi bir take off bulursunuz. Bizde pamukkalede uçabilecek yeni bir piste kavuşuruz.

Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #39 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 3 ay önce (25.12.2014, 10:40)

umarım servet bey bakalım nasip diyelim şimdilik :) Verdiğiniz bilgi ve yardımcı olduğunuz için size ve bu aileye müteşekkirim. Sağlıkla kalın

Kullanıcı avatarı
mesuty1ld1z
Mesajlar: 20
Kayıt: 02.12.2014, 01:43
Ad Soyad: Mesut Yıldız
Şehir: Denizli
Aldığı Beğeni: 1 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #40 gönderen mesuty1ld1z » 9 yıl 3 hafta önce (29.03.2015, 16:46)

Bir proje yazdım bu konuyla alakalı olarak gerekli izinleri aldım :) Sit alanında kısmı çalışmaya (işimi görecek kadarlığına) izin aldım. İnşallah bu yaza faaliyete geçmiş olacak. Bahsettiğimden Farklı bir tepeye yapıyorum bu yüzden orman müdürlüğü de gerekli müsaadeyi verdi çok şükür. Umarım herkes için hayırlı olur. 'Gel para ver uç' klişesinden bu sporu kurtaracağız inşallah bu bölgede bu take-off un cazibe noktası olması içinde elimden geleni yapacağım.