Kulak kapama ve deep stall riski

Güvenlik ve uçuş tekniği ile ilgili yazıları bu kategoride paylaşabilirsiniz.

Moderatör: Moderatör Ekibi

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Kulak kapama ve deep stall riski

Mesaj #1 gönderen SERVET » 1 on yıl 1 ay önce (16.02.2014, 13:17)

Kulak kapamayı çoğunlukla soaring bölgelerinde sert rüzgarda kaldırıcının çok kuvvetli olduğu zamanlarda top landing için sürekli kullanıyoruz.
Bunun haricinde bir buluta tehkikeli bir biçimde yaklaştığımızda bulut çekiminden kaçmak için kulak kapama ve speed sistemi etkili bir yöntem.
ayrıca kanat açıklığını küçültüp kanat yükünü artırdığından kapanmalara karşı koruduğu ve türbülanslı bölgelerde kanatı daha stabil hale getirdiğni biliyoruz.
Peki çoğunlukla kolay ve masum bir manevra gibi gözüken kulak kapamanın kanatın deep stall a girme riskini arttırdığını biliyor muyuz ?

Kulak kapadığımızda kanat açıklığı azalır kanat yükü artar sürtünmeden dolayı ileri hızımız azalır stall sınırlarına doğru yaklaşır. kritik nokta ise
kulakları tekrar açmak için frenleri sertçe pompaladığımızda kanat deep stalla düşebilir.şöyle bir kaza senaryosu düşünebiliriz pilot top landing için kulaklar kapalı bir şekilde iniş alanına yaklaşır son 5 metre kala kulakları açar kanadın hucum açısı zaten yüksektir açtığı anda kanat kabarır hucum açısı daha da artar Kanat zaten stall hızına yakındı birde üstüne kulakları temiz açmak için aceleyle sertçe pompalayarak kanadı daha da yavaşlatır ve sonuçta deep stall ile yere sert bi şekilde çarpar.

Bu tür durumlardan kaçınmak için tavsiye edilen ise 100 metre nin altında kulak kapamayın çünkü deep stalla düştüğünüzde deep stalldan çıkabilmek için gereken min irtifa budur.

Eğer 100 metrenin altında kulak kapamak zorunda kaldıysanız inene kadar kulakları açmayın. O şekilde inin veya son bir metre kala açın.

Kanadın alt limitinde uçmanın kulaklar kapalıyken deep stall olma riskini arttırdığını unutmayın.

Özellikle rüzgar eğiminin(wind gradient) ve rüzgar gölgesinin (wind shadow) olabileceği etrafı ağaçlarla çevrili iniş bölgesinde kulak kapamak deep stall a yol açabilir.

Islak kanatla kulak kapamada deep stall a neden olabilir bunu da hatırımızdan çıkarmayalım.

Kulakları açarken kendiliğinden açılmasını bekleyip düzgün açılmazsa kanadın hızlanmasını bekleyip önce bir tarafı sonra diğer tarafı hafifçe pompalanarak açılabilir hatta fren kullanmadan önce sağa sonra sola ağırlık kaydırarak dahi açılabileceği söyleniyor.

http://www.expandingknowledge.com/Jerom ... pStall.mp4
Dosya ekleri
big ears.jpg

Son beğenen PaRaDoX


Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #2 gönderen SERVET » 9 yıl 5 ay önce (27.09.2014, 13:41)

http://www.youtube.com/watch?v=BzA031ktn4M

Kulaklar kapalıyken nasıl deep stall olunur güzel bir örnek.

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #3 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (28.10.2014, 18:00)

https://www.youtube.com/watch?v=es3HtobimX0

yağmurda ıslanan kanat deep stall oluyor.

Kullanıcı avatarı
Ayderbaha
Mesajlar: 100
Kayıt: 13.10.2012, 22:24
Ad Soyad: Ayhan Şahin
Şehir: Sakarya / Karabük
:
200+ Club
Aldığı Beğeni: 2 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #4 gönderen Ayderbaha » 9 yıl 4 ay önce (29.10.2014, 12:32)

Servet, paylaşım için teşekkürler.

Bence pilot burada derin 360'ı spirale bağlamalıydı ve daha düşük irtifaya kadar devam ettirmeliydi.

Şahsi fikrim, spiralde ki hız ile kanadın kuruması sağlanabilir(minimum etki sağlasa da bu durumda önemli bence) ve aynı zamanda kanadın ıslanmasından kaynaklı düşük fren basıncının artırılması da sağlanabilir diye düşünüyorum.

Bu durumu yaşayan arkadaşların deneyimlerini ve üstatların bilgisini paylaşacağını umuyorum.

*** Pilotların, uçuş güvenliğini tehdit edecek durumlardan kaçınması tartışmasız en doğru uygulama olacaktır.

Saygılar.

Kullanıcı avatarı
tangoabi
Mesajlar: 418
Kayıt: 30.07.2005, 01:58
Ad Soyad: Tamer Celik
Şehir: Denizli
:
Dealer
Aldığı Beğeni: 4 / 0
Pilot Menüsü: 

Mesaj #5 gönderen tangoabi » 9 yıl 4 ay önce (29.10.2014, 17:24)

8 yil once turkceye cevirmis oldugum bir makale islanmadan kaynakli parasut stall u bu konuya ornek teskil ediyor.

http://yamacparasutu.net/makale/detail. ... 1&iType=29

Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #6 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (30.10.2014, 15:00)

Aksarayda bizzat yaşadım bu olayı. 3700 mt de bulut tabanında mercimek tanesi büyüklüğünde dolu yağmaya başladı. hemen spiral atmaya başladım. irtifam azalınca sağanak yağmura döndü. spirali derinleştirdim yaklaşık 10 dk sürdü 1500 mt ye inmem. yere yaklaştıkça yağmurun şiddeti azaldı fakat kanat kendiliğinden spiralden çıktı. tekrar sokmaya çalıştığımda fren basıncının düşmüş olduğunu farkettim. kanat spirale girmeye direniyordu. yağmur durmuştu bu arada. kanatın deep stall eğiliminde olduğunu anlayınca full speed uçmaya başladım. yaklaşık bi on dakika sonrada indim. indiğimde kanat kuruydu. yukarda kıyamet koparken yerde yağmur yoktu. sanırım yere inene kadar buharlaşıyordu.
bu arada kanatı hızlandırcam diye dönmeye zorlamak spin ne neden olabilir.fren basıncından kanatın deepstall eğilimde olup olmadığnı anlayabilirsiniz. çok pis bir duygu frenlerdeki o tokluk hissi jölemsi bir tadla yer değiştiriyo:) fren basıncı hissedilebilir bi şekilde düşüyor.

kanatın yağmurda deep stall olmasının nedeni ıslanmasından çok bence kanat yüzeyinde biriken yağmur damlaları kanatın üzerindeki hava akış hızını bozuyor ve kanat airfoil yapısını kaybediyor.
kanat yüzeyinin pürüzsüz olması önemli havahızını kaybetmemesi için. dhv nin uzun süre kullanılmamış kanatlarda oluşan kırışıklıkların deep stalla neden olabileceği ile lgili bir güvenlik raporuda okumuştum.
Islanan kanat ile kırışık kanatı deep stalla sürükleyen neden benzer kanat yüzeyindeki hava akışının bozulması.

Son beğenen BerkhanB


Kullanıcı avatarı
SERVET
Mesajlar: 194
Kayıt: 15.07.2006, 15:49
Ad Soyad: Servet Yalçınkaya
Şehir: İstanbul
:
250+ Club
Aldığı Beğeni: 68 / 3
Pilot Menüsü: 

Mesaj #7 gönderen SERVET » 9 yıl 4 ay önce (20.11.2014, 14:23)